«Інноваційні підходи до навчання для майбутніх правоохоронців: практичне заняття у моделюванні реальних ситуацій»

У рамках вивчення дисципліни «Ораторська майстерність та комунікаційні технології» відбулося практичне заняття, яке дало студентам спеціальності «Правоохоронна діяльність» можливість удосконалити комунікативні навички та ораторську майстерність через моделювання реальних професійних ситуацій. Кожна ситуація була підібрана для розвитку вміння ефективно взаємодіяти в умовах стресу та психологічного тиску, що є важливим у майбутній професії.

Студенти спробували себе у ролі судді, прокурора, адвоката, підсудного, а також свідків обвинувачення та захисту. Це дало студентам можливість відчути себе в умовах судового процесу, де кожен має чітко висловлювати свою позицію та аргументувати думку, вміло ставити запитання та давати відповіді, а також реагувати на заперечення і виносити рішення. Особливий акцент був зроблений на розвитку навичок структурованої презентації інформації та переконливого висловлювання. Також змодельовано ситуацію — прес-конференція після затримання підозрюваного у серії крадіжок, де студенти мали можливість виконати ролі представника поліції, прес-секретаря, журналістів, представника правозахисної організації та родича затриманого. Учасники вчилися оперативно та чітко доносити інформацію, відповідати на складні запитання, дотримуючись принципів прозорості та законності, також захищаючи права затриманого. Це завдання допомогло студентам зрозуміти, як зберігати професіоналізм у комунікації, керувати тиском публічних запитів та дотримуватися етичних стандартів. Третьою ситуацією була нарада в поліції з обговоренням плану розслідування серії пограбувань. Студенти приміряли на себе ролі начальника слідчого відділу, слідчих, експерта-криміналіста, оперативного працівника та юриста-консультанта. Ця ситуація дала їм можливість опрацювати командну взаємодію та відпрацювати вміння аналітичного мислення, яке включає планування дій, оцінку доказів та побудову стратегій розслідування. Обговорення наради підкреслило значення ефективної комунікації у колективі та врахування різних думок і експертних позицій. Також студенти мали змогу відчути себе в ролі оперативного працівника, криміналіста, свідка, потерпілого та поліцейського патруля при  виїзді на місце злочину(крадіжка з магазину). У цьому завданні акцент був зроблений на оперативному зборі інформації, документуванні доказів та первинному огляді місця злочину. Студенти навчалися проводити інтерв’ю зі свідками, правильно фіксувати докази та співпрацювати з потерпілими, демонструючи уважність, розуміння та професійну компетентність.

У наступній ситуації студенти практикували переговори із захоплювачем заручника у кризовій ситуації. Поліцейський-переговорник намагався встановити контакт із злочинцем, який утримував заручника в банку. Метою було переконати злочинця звільнити заручника та здатися, застосовуючи техніки деескалації агресії, викликаючи довіру до переговорника та шукаючи компромісні рішення. Це завдання дало студентам цінний досвід взаємодії з особами у критичних умовах, коли важливо зберігати спокій, проявляти стійкість і здатність слухати навіть у небезпечних ситуаціях. Після завершення вправи було проведено обговорення, щоб проаналізувати ефективність комунікаційних прийомів та обговорити можливі альтернативні підходи. Завершальним завданням стало рольове моделювання конфлікту з агресивним мешканцем. Поліцейський, який прибув на виклик через гучну вечірку, зустрічає агресивного мешканця, який відмовляється виконувати вимоги. Метою цього завдання було опрацювати навички деескалації конфлікту, використання технік активного слухання та вміння залишатися спокійним під час напруженої ситуації. Завдання дозволило студентам навчитися ефективно взаємодіяти з агресивними особами та знаходити рішення, які сприяють збереженню спокою та дотриманню закону.

Після кожної ситуації учасники разом із викладачкою Іриною Малиновською обговорювали результати, аналізували використані комунікативні стратегії та визначали, що можна було б покращити.

Такий формат занять дозволяє студентам поглибити розуміння специфіки правоохоронної діяльності, відпрацювати навички професійної комунікації та підвищити впевненість у власних силах під час виконання завдань в умовах психологічного тиску.