Вихователь – актор

Животворне слово людини справляє

на нас таку дію, яку не справляють ні книги,

ні роздуми, воно сильніше вражає душу,

глибше вкорінює в неї враження».

                                                                    С. Пелліко

Дошкільне дитинство – важливий період психічного розвитку, це вік початкового фактичного утворення особистості. У цей час інтенсивно формуються психічні функції, складні види діяльності (гра, спілкування з дорослими і ровесниками), виникають ієрархія мотивів і потреб, самооцінка, вольова регуляція та моральні форми поведінки.

Важливим засобом формування особистості дитини у період від 1 до 7 років виступає дитяча художня література, представлена різними жанрами: казки, поезії, оповідання.

Коли ми слухаємо вправного читця чи оратора, то перед нами оживає картина, яку він малює словом. Але варто розуміти, що вміння сприймати прочитане, так само як і вміння донести до слухачів сенс твору, не виникає саме собою. Цього потрібно вчитися! Виразно читати – це значить «‎діяти словами», тобто впливати на слухача, робити так, аби він побачив саме те, що ви хотіли показати.

Виразне читання повинно допомагати розумінню думок автора, давати чітке уявлення про те, що зображується у творі, виявляти власне ставлення читця до того, про розповідається у тексті, і мета, з якою твір передається слухачеві. Крім того, мовлення читця, особливо якщо він вихователь дошкільного закладу, є зразком для наслідування. За допомогою художнього твору педагог може мобілізувати на розв’язання цих завдань психіку дітей і водночас активізувати й розкривати їх інтелект. Педагог повинен втілити художній твір у живе слово, яке впливаючи на фантазію дітей, спонукало б їх бачити, переживати, оцінювати зображені автором явища життя, так як бачить, переживає й оцінює їх сам читець (педагог). Проте вдається це лише за тієї умови, якщо педагог сам глибоко відчуває силу художнього твору і використовує її на занятті так, щоб емоційний заряд не минув дитячих сердець.

Тому в освітньо-професійні програмі «Дошкільна освіта» фахового молодшого бакалавра введено освітній компонент «Практикум з виразного читання», який інтегрується в освітній компонент «Література для дітей дошкільного віку з практикумом виразного читання». Курс «Практикум з  виразного читання» має важливе значення для підготовки вихователя закладу дошкільної освіти. Він допомагає здобувачам фахової передвищої освіти оволодіти важливими комунікативними якостями мовлення; сприяє виробленню умінь готувати твори для читання, переказування і розповідання. У процесі вивчення курсу здобувачі дізнаються про вербальні і невербальні засоби впливу на слухачів.

Для майбутніх вихователів  цей курс корисний тим, що він допомагає засвоїти основи опрацювання, підготовки та виразного читання творів різних жанрів, опанувати засоби логіко-емоційної виразності та підвищити рівень культури мовлення.

Впродовж семестру студенти другого курсу спеціальності 012 Дошкільна освіта вивчали такі теми:

Презентація 1

Як музикант повинен вільно володіти інструментом та нотною грамотою, актор має залучати у мистецьку дію всі м’язи свого тіла,   Так і педагогу слід постійно контролювати й удосконалювати вербальне і невербальне мовлення. І велике значення тут мають практика та наполегливість.

21 листопада в рамках навчальної дисципліни «Практикум з виразного читання» до студентів другого курсу спеціальності «Дошкільна освіта» завітала українська акторка, співачка, артистка драми Івано-Франківського національного академічного обласного музично-драматичного театру імені Івана Франка Галина БАРАНКЕВИЧ. В 2014 році за вагомий особистий внесок у розвиток театрального мистецтва, значні творчі здобутки та високу професійну майстерність їй присвоєно високе звання – Заслужена артистка України.

Презентація 2

Аристка розповіла студентам про свою акторську діяльність, провела з студентами міні майстер-клас з використання засобів логіко-емоційної виразності (мовних і позамовних), відповіла на запитання студентів.