Триденний інтенсив інклюзивних практик

21 листопада у Івано-Франківському коледжі ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника» відбувся регіональний тренінг «Практики інклюзії: досвід українсько-американської співпраці», учасниками якого були: ментори та стейкголдери проекту «Без кордонів: розвиток та підтримка інклюзивної освітньої спільноти», викладачі коледжу та університету, студенти 3-4 курсу спеціальності «Дошкільна освіта» спеціалізації «Логопедія», «Англійська мова», «Початкова освіта» спеціалізація «Корекційна освіта», випускники, працівники освітніх закладів Івано-Франківської області, в яких проводиться інклюзивне навчання.

Івано-Франківський коледж ДВНЗ «Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника», організатор Всеукраїнського консорціуму з інклюзивного навчання є одним з провідних вищих навчальних закладів України  які впроваджують ідеї та практики інклюзивної освіти, створюють умови для підготовки кваліфікованих педагогів  та надання ресурсної підтримки для шкіл та ЗДО. Захід став одним з ряду тренінгів, організованим командою випускників програми стажування з інклюзивної освіти ADA Inclusive Education Fellowship Program за сприяння Відділу преси, освіти та культури Посольства США в Україні та Глобального ресурсного центру з інклюзивної освіти Інституту суспільної інтеграції Університету Міннесоти.

Відкрила освітню подію Світлана Нестеренко, т.в.о директора Івано-Франківського коледжу ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника» доповіддю «Інклюзивий вектор Івано-Франківського коледжу: результати і перспективи», якою дала заряд енергії на подальшу роботу усім присутнім. Сергій Сидорів, керівник міжнародного проєкту співпраці поділився досягненнями, специфікою роботи, основними завданнями. Він високо оцінив досягнення коледжу та окреслив перспективи розвитку співпраці. Оксана Селепій, завідувачка циклової комісії фахових дисциплін спеціальності «Дошкільна освіта» ознайомила учасників з особливостями мультидисциплінарного підходу до підготовки майбутнього педагога-дошкільника до роботи в інклюзивному середовищі ЗДО. Студентка Ірина Скавінська, розповіла про те, як важливо впроваджувати інноваційні технології в освітній процес, що свідчать про психолого-педагогічну готовність педагога до навчання та виховання дітей із ООП. Учасники тренінгу подякували матері Віри Великороди, завдяки якій у 2017 році була започаткована співпраця між навчальними закладами України та США.

Американські партнери з університету Міннесоти: Джой Лі Фредріксон, Стефані Фітцджеральд, Клей Келлер поділилися власним досвідом та методами роботи та запропонували до обговорення дуже важливі питання інклюзивної освіти.

«Всі учні» означає всі учні / All Students Means ALL Students» – Джой Лі Фредріксон. Учасники отримали стимули для впровадження трансформаційних системних змін для задоволення навчальних потреб кожного учня та розуміння, як адаптувати навчальний процес за допомогою універсального дизайну в навчанні.

«Погляд на транзицію у Сполучених Штатах / A Look at Transition in the United States» – Стефані Фіджеральд. Розглядалися характеристики та особливості переходу від школи до дорослого самостійного життя для учнів з інвалідністю.

«Створення позитивного середовища для підтримки всіх учнів» / Creating Positive Enviroments to Support All Students» – Клей Келлер. Були детально описані «позитивні поведінкові втручання та супровід – багаторівневі системи для створення позитивного середовища в школі та класі, запобігання негативній поведінці та сприяння профілактичному підходу до керування класом.

Впродовж тренінгу панувала чудова атмосфера, адже до обговорення були залучені всі присутні.

Викладачами коледжу були запропоновані майстерки «Використання методів арт-терапії та арт-педагогіки в рамках психолого-педагогічного супроводу інклюзивного навчання»:

  • «Лялька як інструмент ігротерапії в інклюзивному навчанні», Оксана Селепій, Тетяна Данів.
  • «Театральна педагогіка в інклюзивному навчанні», Наталія Никорак.
  • «Малюнкова терапія – вплив засобами образотворчого мистецтва», Тетяна Стамбульська, Катерина Гоцуляк.
  • «Казкотерапія», Лідія Сидорів, Ольга Сороколіта.

Підвела підсумки панельна дискусія на тему: «Інклюзивна освіта: існуючі виклики та варіанти їх вирішення» за участі представників: викладача, студента, практичного психолога, логопеда, асистента вихователя, керівника освітнього закладу, вчителя вихователя, працівника департаменту освіти, яку провела Оксана Селепій. Чіткі, змістовні відповіді на дещо провокативні запитання, поради та пояснення – саме те, що хотіли почути всі учасники тренінгу. Хочеться подякувати організаторам, волонтерам та всіх хто долучився до створення такого масштабного та інформативного заходу. Успіху та натхнення!

22 листопада розпочалося з «Коворкінгу інклюзивних ідей» між студентами третього курсу відділень дошкільної освіти (спеціалізації Логопедія та Англійська мова) і початкової освіти (спеціалізація Корекційна освіта), який фасилітували Лідія Сидорів, Ірина Скавінська та Софія Шотт. Під час коворкінгу аналізувалися здобутки першого дня тренінгу, дизайнувалися та створювалися цифрові продукти.

Тренінговий блок «Види арт-терапії при роботі з дітьми з ООП» провела Ганна Максимчук, психолог, арт-терапевт, викладач коледжу. Ведуча поділилася секретами та нюансами піскотерапії, вдалося донести присутнім, що гра з піском дає дитині можливість позбутися психологічних травм, переносячи свої фантазії назовні, на площину пісочниці, і сформувати відчуття зв’язку й контролю над своїми внутрішніми спонуканнями. Мандала – ще один з методів арт-терапії, який учасники  розглянули на тренінгу, а також  техніки роботи з нею, які можна використовувати з дітьми. Також, психолог поділилася ще однією методикою роботи, яка дає змогу розкрити індивідуальні психічні особливості у діток – це метафоричні карти ( психологічні картинки, на яких зображені люди, події, тварини, абстракції ,які викликають у кожної людини свої асоціації) і які можна використовувати для аналізу та корекції поведінки. Викладачі, студенти та всі запрошені, мали можливість зрозуміти специфіку роботи методик, особисто спробувати та вправитися із поставленими завданнями.

23 листопада 2019 року студенти-волонтери разом із викладачами Івано-Франківського коледжу Світланою Нестеренко та Ганною Максимчук взяли участь у роботі Міжнародної конференції «Підтримка інклюзивної освітньої спільноти: досвід українсько-американської співпраці», яка відбувалася у America House Kyiv.

Учасники проєкту «Без кордонів: розвиток та підтримка інклюзивної освітньої спільноти» зібрали справді зірковий лайнап доповідачів.ф

Валентина Хівричгенеральний директор Директорату інклюзивної та позашкільної освіти Міністерства освіти і науки України з представила змістовну доповідь «Стан розвитку інклюзивного навчання в Україні: реалії сьогодення», яка викликала жваву дискусію у присутніх, Віра Терновська передала вітання від Шона О’Хари, аташе з питань культури Посольства США,  Юрій Демедюккерівник експертної групи з питань позашкільної освіти Директорату інклюзивної та позашкільної освіти Міністерства освіти і науки України. наголосив на тому, що не важливо яка форма власності у позашкільної освіти,- всі мають керуватися порядком затвердженим постановою кабінету Міністрів України, Маріанна Онуфрик, голова правління ГО “Соціальна синергія” розповіла про проєкти ЮНІСЕФ, зокрема про Міжнародну класифікацію функціонування та її використання в інклюзивній освіті, Анна Заплатинська, завідувачка кафедри ортопедагогіки, ортопсихології та реабілітології факультету спеціальної та інклюзивної освіти  НПУ імені М.П. Драгоманова проаналізувала особливості використання спеціальних технологій навчання в процесі організації корекційного супроводу дітей з особливими освітніми потребами. З доповіді кожного спікера можна було почерпнути надзвичайно багато корисної інформації.

Конференція зібрала учасників Всеукраїнського консорціуму з інклюзивної освіти. Світлана Нестеренко та Ірина Скавінська з Івано-Франківського коледжу ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника» розповіли про специфіку роботи та спеціальності, які представлені у нашому коледжі, про активне студентське життя та конференції, зокрема конференції: «Крочки інклюзивними просторами». Студенти беруть активну участь у різноманітних акціях, одна з них «Підтримка дітей з аутизмом та дітей-користувачів кохлеарних імплантів». Особливістю навчання є створення різноманітних відео про інклюзію, яке із задоволенням переглядали всі учасники конференції. Представники Хмельницької  гуманітарної- педагогічної академії – Інна Ящук, Тетяна Цегельник, Ольга Поляновська та Катерина Біницька поділилися своїм досвідом підготовки майбутніх педагогів до здійснення інклюзивного навчання в ХГПА. Анна Собчук та Наталія Приймак зі Львова ознайомили присутніх з техніками підготовки педагогів до роботи в інклюзії та підвищення їх кваліфікації.

Булм проведені лінійки майстер-класів: досвід колег із США, учасники поділилися на 3 секції:

  1. Стефані Фіцжеральд «Транзиція: як вона виглядає для батьків»
  2. Джой Лі Фредріксон «Співвикладання за допомогою універсального дизайну і навчанні для забезпечення рівноправних навчальних досягнень учнів»
  3. Клей Келлер «Створення позитивного середовища для підтримки усіх учнів»

Також була проведена ще одна лінійка майстер класів: поширення найкращих українських освітніх практик:

  1. Наталя Івашура «Розробка індивідуальної траєкторії навчання учнів з розладами аустичного спектру»
  2. Ірина Бігус, Іванна Горбатюк «1+1=успіх: рецепт успішної співпраці вчителя та асистента»

Питання інклюзивного навчання в Україні є дуже актуальним сьогодні, тому дуже важливо поповнювати свою педагогічну скарбничку різноманітними порадами та методиками від фахівців різних куточків України та з інших країн. Дякуємо організаторам за можливість бути присутніми на такому масштабному заході та спілкуватися, ділитися досвідом із колегами.

Софія Шотт, Сергій Сидорів

Програма регіонального тренінгу